برخی گمان می کنند بر امامت امیر المؤمنین(ع) و نص بر فضایل ایشان
تواتری وجود ندارد و در پی آن بطلان عقیدۀ شیعه را ثابت می کنند که ما در
ذیل به این بحث می پردازیم.
نه تنها شیعه معتقد است که در مورد فضائل علی(ع) تواتر وجود دارد، بلکه
اهل سنت نیز اگر به کتاب های خود مراجعه نمایند، چنین تواتری را درخواهند
یافت و ما می گوییم روایاتی که در کتاب های شیعه و مستند به همان تعداد
اندک از صحابه باشد، با توجه به قرائن و شواهد دیگر برای ما کافی بوده و
نیازی به تواتر نداریم، ولی با این وجود، فرض را بر این می گذاریم که گویا
ما در کتب شیعه هیچ روایتی در این مورد نداشته و تنها می خواهیم از کتاب
های اهل سنت عقیده مان را به اثبات برسانیم. دانشمندان ما اثبات نموده اند
که در کتاب های اهل سنت نیز، مدعای ما به تواتری که مورد پذیرش همه می
باشد، نقل گردیده است![۱] آیا راهی بهتر از این برای اثبات حقانیت شیعه وجود خواهد داشت؟! خلاصه آن
که ما در مباحثات علمی خود تواتری را نقل می نماییم که مورد پذیرش اهل سنت
نیز باشد. خواه راویان آن مورد پذیرش ما باشند و یا نباشند. با مراجعه به
کتب منطقی درمی یابیم که این شیوه، یکی از بهترین راه های اثبات مدعی می
باشد . علاوه بر این که اصولاً در تواتر نیازی به مورد قبول بودن راوی
نیست، چون اگر راوی حدیثی کاملاً مورد قبول باشد، با روایت یک نفر (خبر
واحد) نیز به نتیجه مطلوب خواهیم رسید و نیازی به تواتر نخواهد بود. بر
این اساس، تواتر در مواردی کاربرد دارد که یکایک راویان مورد تأیید
نباشند، ولی نقل روایتی از سوی تعداد زیادی از راویان، این برداشت را به
انسان بدهد که غیر ممکن است آنها با نقشه قبلی اقدام به نقل آن روایت
نموده باشند و ممکن نیست چنین خبری دروغ باشد.
. میتوانید به کتاب های الغدیر، احقاق الحق، عبقات الانوار و سایر کتاب هایی که در این زمینه نگاشته شده، مراجعه فرمایید .
منبع:islampedia.ir