close
تبلیغات در اینترنت
چرا شیعه معتقد به امامت است



امید شیعیان خواهد امد غم مخور
قالب وبلاگ
درباره وبلاگ

با سلام به تمام بازدید کنندگان سایت امید وارم که مارا از دعای خیر خود فراموش نکنید برای سلامتی اقا سه صلوات محمدی (الهم صل علی محمد وال محمد )
ورود کاربران

ورود به سایت

نام کاربری:
رمز عبور :
رمز عبور را فراموش کردم ؟
آرشیو مطالب
مهدی جان

2+3=
آمار سایت
افراد آنلاین : 1 نفر
بازدیدهای امروز : 55 نفر
بازدیدهای دیروز : 50 نفر
كل بازدیدها : 244,301 نفر
بازدید این ماه : 298 نفر
بازدید ماه قبل : 972 نفر
نظرات : 128
كل مطالب : 159 عدد
تعداد اعضا : 115 نفر
امروز : شنبه 01 اردیبهشت 1397
جستجوی مطالب

Google
hassan20.rozblog.com
تبلیغات
صلوات شمار دیجیتال خاتـم
صندلی ماساژور

بسم الله الرحمن الرحیم

چرا شيعه اعتقاد به امامت دارد؟


ختم نبوت بدون نصب امام معصوم , خلاف حکمت الهى است و کامل بودن دين جهانى و جاودانى اسلام , منوط به اين است که بعد از پيامبر اکرم (ص) جانشينان شايسته اى براى او تعيين گردند بگونه اى که بجز مقام نبوت و رسالت , داراى همه مناصب الهى وى باشند.


اين مطلب را مى توان از آيات کريمه قرآن و روايات فراوانى که شيعه و سنى در تفسير آنها نقل کرده اند استفاده کرد :


از جمله در آيه سوم از سوره مائده مى فرمايد : (( اليوم اکملت لکم دينکم و اتممت عليکم نعمتى و رضيت لکم الاسلام ديناً))


اين آيه که به اتفاق مفسرين در حجة الوداع و تنها چند ماه قبل از رحلت پيامبر اکرم ( ص ) نازل شد بعد از اشاره به نا اميدى کفار از آسيب پذيرى اسلام (( اليوم يئس الذين کفر وامن دينکم ...)) تائکيد مى کند که امروز دين شما را کامل , و نعمتم را بر شما تمام کرده .


  و با توجه به روايات فراوانى که در شائن نزول اين آيه ها وارد شده کاملاً روشن مى شود که اين (( اکمال و اتمام )) که توائم با نوميد شدن کفار از آسيب پذيرى اسلام بوده با نصب جانشين براى پيامبر اکرم ( ص ) از طرف خداى متعال , تحقق يافته است . زيرا دشمنان اسلام , انتظار داشتند که بعد از وفات رسول خدا ( ص ) ـ مخصوصاً با توجه به اينکه فرزند ذکورى نداشتند ـ اسلام بدون سرپرست بماند و در معرض ضعف و زوال قرار گيرد , ولى با نصب جانشين براى وى دين اسلام به نصاب کمال , و نعمت الهى به سرحد تمام رسيد و اميد کافران بر باد رفت . (1)


و کيفيت آن , چنين بود که پيامبر اکرم ( ص ) هنگام بازگشت از حجة الوداع همه حجاج را در محل (( غدير خم )) جمع کردند و ضمن ايراد خطبه مفصلى از ايشان سوئال کردند : (( الست اولى بکم من انفسکم؟ )) (2) آيا من از طرف خدا متعال بر شما ولايت ندارم؟ همگى يکصدا جواب مثبت دادند , آنگاه زير بغل على ( ع ) را گرفته او را در برابر مردم بلند کردند و فرمودند : (( من کنت مولاه فعلى مولاه )) و بدين ترتيب , ولايت الهى را براى آن حضرت , اعلام فرمودند .


  سپس همه حضار با آن حضرت بيعت کردند و از جمله , خليفه دوم ضمن بيعت با امير موئمنان على ( ع ) بعنوان تهنيت گفت : (( بخ بخ لک يا على , اصحبت مولاى و مولى کل موئمن و موئمنة)) (3)


و در اين روز بود که اين آيه شريفه , نازل شد : (( اليوم اکملت لکم دينکم و اتممت عليکم نعمتى و رضيت لکم الاسلام ديناً )) و پيامبر اکرم (ص) تکبير گفتند و فرمودند : (( تمام نبوتى و تمام دين الله ولاية على بعدى ))


و در روايتى که بعضى از بزرگان اهل سنت (حموينى) نيز نقل کرده اند آمده است که ابوبکر و عمر از جابر خاستند و از رسول خدا (ص) پرسيدند که آيا اين ولايت , مخصوص على است؟ حضرت فرمود :


  مخصوص على و اوصيائ من تا روز قيامت است . پرسيدند : اوصيائ شما چه کسانى هستند؟ فرمودند :


 ((على اخى و وزيرى و وارثى و وصيى و خليفتى فى امتى و ولى کل موئمن من بعدى , ثم ابنى الحسن , ثم النى الحسين , ثم تسعة من ولد ابنى الحسين واحداً بعد واحد , القرآن معهم و هم مع القرآن , لايفارقونه و لا يفارفهم حتى يردوا على الحوض )) (4)


بر حسب آنچه از روايات متعدد , استفاده مى شود پيامبر اکرم (ص) قبلاً مائمور شده بودند که امامت امير موئمنان (ع) را رسماً اعلام کنند ولى بيم داشتند که مبادا مردم , اين کار را حمل بر نظر شخصى آن حضرت کنند و از پذيرفتن آن , سرباز زنند . از اينروى , در پى فرصت مناسبى بودند که زمينه اين کار فراهم شود تا اينکه اين آيه شريفه نازل شد :


 ((يا ايها الرسول بلغ ما انزل اليک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله يعصمک من الناس )) (5) و ضمن تائکيد بر لزوم تبليغ اين پيام الهى ـ که همسنگ با همه پيامهاى ديگر است و نرساندن آن بمنزله ترک تبليغ کل رسالت الهى مى باشد ـ به آن حضرت مژده داد که خداى متعال تو را از پيامدهاى آن , مصون خواهد داشت . با نزول اين آيه , پيامبر اکرم ( ص ) دريافتند که زمان مناسب , فرا رسيده و تائخير بيش از اين , روا نيست . از اين روى , در غدير خم به انجام اين وظيفه , مبادرت ورزيدند. (6)
البته آنچه اختصاص به اين روز داشت اعلام رسمى و گرفتن بيعت از مردم بود وگرنه رسول خدا ( ص ) در طول دوران رسالتشان بارها و به صورتهاى گوناگون , جانشينى اميرموئمنان على ( ع ) را گوشزد کرده بودند و در همان سالهاى آغاز ين بعثت , هنگامى که آيه (( و انذر عشيرتک الاقربين )) (7) نازل شد در حضور همه خويشاوندان فرمودند : نخستين کسى که دعوت مرا بپذيرد جانشين من خواهد بود و به اتفاق فريقين , نخستين کسى که پاسخ مثبت داد على بن ابى طالب ( ع ) بود .(8)


و نيز هنگامى که آيه (( يا ايها الذين آمنوا اطيعوا الله و اطيعوا الرسول و اولى الامرمنکم )) (9) نازل شد و اطاعت کسانى که بعنوان (( اولواالامر )) بطور مطلق , واجب کرد و اطاعت ايشان را همسنگ اطاعت پيغمبر اکرم (ص) قرار داد جابربن عبدالله انصارى از آن حضرت پرسيد :


اين (( اولواالامر )) که اطاعتشان مقرون به اطاعت شما شده چه کسانى هستند؟ فرمود :


(( هم خلفائى يا جابر و ائئمة المسلمين من بعدى . اولهم على بن ائبى طالب , ثم الحسن , ثم الحسين , ثم على بن الحسين , ثم محمد بن على المعروف فى التوارة بالباقر ـ ستدر که يا جابر , فاذا القيته فاقراه منى السلام ـ ثم الصادق جعفر بن محمد , ثم موسى بن جعفر , ثم على بن موسى , ثم محمد بن على , ثم على بن محمد , ثم الحسن بن على , ثم سميى و کنيى حجة الله فى ارضه و بقيته فى عباده ابن الحسن بن على ...)) (10) و طبق پيشگويى پيامبر اکرم (ص) جابر تا زمان امامت حضرت باقر ( ع ) زنده ماند و سلام رسول خدا ( ص ) را به ايشان ابلاغ کرد .


در حديث ديگرى از ابوبصير نقل شده که گفت : درباره آيه اولواالامر از امام صادق (ع) سوال کردم . فرمود :


  در شائن على بن ابى طالب و حسن و حسين نازل شده است . عرض کردم : مردم مى گويند چرا قرآن کريم , على و اهل بيتش (ع) را بنام , معرفى نکرده است؟ فرمود :


به ايشان بگوى : آيه نماز که نازل شد اسمى ازسه رکعت و چهار رکعت نبرد , و اين رسول خدا (ص) بود که آن را براى مردم تفسير کردآ همچنين آيات زکات و حج و ... اين آيه را هم مى بايست پيامبر اکرم (ص) براى مردم تفسير کند و او چنين فرمود : (( من کنت مولاه فعلى مولاه )) و نيز فرمود :


 (( اوصيکم بکتاب الله و اهل بيتى , فانى سالت الله عزوجل ائن يفرق بينهما حتى يورد هما على الحوض فاعطانى ذلک )) ( يعنى شما را سفارش مى کنم به (( ملازمت )) کتاب خدا و اهل بيتم , همانا از خداى عزوجل درخواست کردم که ميان قرآن و اهل بيتم , جدايى نيندازد تا در حوض کوثر ايشان را بر من وارد سازد , و خداى متعال درخواست مرا اجابت کرد .) و نيز فرمود : (( لا تعلموهم فانهم ائعلم منکم . انهم لن يخرجوکمو من باب هدى و لن يدخلوکم فى باب ضلالة)) (11)
و همچنين بارها ـ و از جمله در آخرين روزهاى حياتشان ـ فرمودند :


(( انى تارک فيکم الثقلين کتاب الله و اهل بيتى انهمالن يفترقا حتى يردا على الحوض )) (12) و نيز فرمود : (( ائلا ان مثل ائهل بيتى فيکم مثل سفينة نوح من رکبها نجا و من تخلف عنها غرق )) (13) و نيز بارها خطاب به على بن ابى طالب ( ع ) فرمود)) :انت ولى کل موئمن بعدى )) (14) و نيز دهها حديث ديگرى که مجال اشاره به آنها نيست . (15)

منابع و پاورقی:


 

1- براى توضيح بيشتر پيرامون دلالت اين آيه , به تفسير الميزان مراجعه کنيد .


 

2- اشاره به آيه (6) از سوره احزاب (( النبى ائولى بالموئمنين من ائنفسهم )) .


 

3- براى اثبات قطعى بودن سند و دلالت اين حديث , رجوع کنيد به عبقات الانوار و الغدير /


 

4- ر . ک . غاية المرام , باب 58, حديث 4, بنقل از فرائد حموينى .


 

5- سوره مائده , آيه 67. براى توضيح بيشتر پيرامون دلالت اين آيه , به تفسير الميزان مراجعه کنيد /


 

6- اين موضوع را بزرگان اهل سنت از هفت نفر از اصحاب رسول خدا ( ص ) نقل کرده اند : زيد بن ارقم , ابوسعيد خدرى , ابن عباس , جابرين عبدالله انصارى , برائ بن عازب , ابوهريره و ابن مسعود . ر . ک : الغدير : ج /1


 

7- سوره شعرائ / آيه /214


 

8- ر . ک : عبقات الانوار , الغدير , المراجعات ( مراجعه 20) .


 

9- ر . ک .: سوره نسائ , آيه /59


 

10- غاية المرام ( ط قديم ) ص 267, ج 10, و اثبات الهداة: ج 3, ص 123 و ينابيع v المودة: ص /494


 

11- ر . ک : غاية المرام ( ط قديم ) ص 265, ج /3


 

12- اين حديث نيز از روايات متواتر است که بزرگان اهل سنت از جمله ترمذى و نسائى و صاحب مستدرک به طرق متعدد از رسول خدا ( ص ) نقل کرده اند .


 

13- ر . ک : مستدرک حاکم , ج 3, ص /151


 

14- ر . ک : مستدرک حاکم : ج 3, ص 134, و ص 111, صواعق ابن حجر , ص 103, مسند ابن حنبل , ج 1, ص 331, و ج 4, ص 438


 

15- ر . ک : کمال الدين و تمام النعمه از مرحوم صدوق و بحارالانوار مجلسى .

منبع:http://islam-mobin.blogfa.com/



درباره : اسلام را انگونه که هست بشناسیم ,

امتیاز : | نظر شما :

مطالب مرتبط
قران کتابی شگفت انگیز
چرا نماز را عربی می خوانیم؟؟؟
سلسله مباحث اسلام شناسی بر مبنای احادیث پیامبر اسلام(ص):حقوقزن و شوهر
ایا می دانید ((الله))کیست؟؟؟
ایا می دانید ((الله)) کیست ؟؟؟
سلسله مباحث اسلام شناسی بر مبنای گفتار شناسی پیامبر اسلام
اسلام ما را به چه دعوت می کند؟؟
چرا اسلام اخر دین است؟؟
دو قرن سکوت
عشق و محبت در اسلام
معصومیت همه انبیا
روز قیامت
بیان دیگر از روز قیامت
الله کیست
الله در قران
برچسب ها : چرا شیعه معتقد به امامت است , اسلام را انگونه که هست بشناسیم , اسلام دو مذهب بزرگ و عمده دارد. , اهل سنت , حکومت بر عهده ی مردم است , مگر خداوند تعیین پیامبر (ص)را بر عهده ی مردم گذاشت , دوم اینکه چرا شیعه معتقد است به امامت؟؟ , بيعت , ((يا ايها الرسول بلغ ما انزل اليک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله يعصمک من الناس )) (5) و ,


نوشته شده در دوشنبه 25 ارديبهشت 1391 توسط حسن اسماعیلی| بازدید : 517 |

نظرات وبلاگ
نام شما :
آدرس وب سایت :
پست الکترونیک :
ایمیل * (برای عموم نمایش داده نخواهد شد)
پیام شما :
شکلک ها :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
:
نظر خصوصی
کد امنیتی :
:
نام ارسال کننده : عاشق یک لحظه نگاهت
مولوی:

هيچ عاشق خود نباشد وصل جو

كه نه معشوقش بود جوياي او

چون درين دل ، برق مهر دوست جست

اندر آن دل ، دوستي مي دان كه هست

در دل تو ، مهر حق چون شد دوتو

هست حق را بي گماني ، مهر تو

هيچ بانگ كف زدن نايد بدر

از يكي دست تو ، بي دستي دگر

تشنه مي نالد كه اي آب گوار

آب هم نالد كه كو آن آب خوار

جذب آبست اين عطش در جان ما

ما ازان او و او هم آن ما

حكمت حق در قضا و در قدر

كرد ما را عاشقان همدگر

جمله اعضاي جهان زان حكم پيش

جفت جفت و عاشقان جفت خويش

هست هر جزوي ز عالم جفت خواه

راست همچون كهربا و برگ كاه

آسمان گويد زمين را مرحبا

با توام چون آهن و آهن ربا

آسمان مرد و زمين زن در خرد

چرخ آن انداخت اين مي پرورد
25 ارديبهشت 1391 | 18:15
عناوين آخرين مطالب ارسالي

.: Weblog Themes By Music-Day.Info :.

::

عضویت در خبرنامه

برای اطلاع از آپیدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شوید تا جدیدترین مطالب به ایمیل شما ارسال شود
عضویت سریع


قوانین سایت

کد امنیتی :
نظر سنجی
مطالب این سایت را چگونه ارزیابی می کنید
لینک دوستان
تبادل لینک
تبادل لینک هوشمند : برای تبادل لینک ابتدا مارا با عنوان تا ظهور وآدرس http://hassan20.rozblog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.

عنوان :
آدرس :

امکانات وب

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به امید شیعیان خواهد امد غم مخور مي باشد.

جدید ترین موزیک های روز



طراح قالب

موزیک روز

جدیدترین مطالب روز دنیا