ردی بر حدیث ابوبکر مبنی بر ارث نگذاشتن انبیا
ابوبکر حدیثی را از پیامبر اکرم(ص)نقل میکند بدین مضمون:ما جماعت انبیا ارث نمیگذاریم.یا ((ما جماعت انبیا صدقه باقی نمیگذاریم))
در واقع برای اینکه عمل قصب فدک را توجیه کند این حدیث را نقل میکند.
در ادامه ی مطلب این حدیث را با هم بررسی میکنیم
دلایلی محکمی وجود دارد که چنین احادیثی را از بین میبرد.
1)علم اصول چنین احادیثی را که تنها راویانش یک نفر باشد واحد میخواند.یعنی به حد تواتر نرسیده.یعنی از درجه ی اعتبار ساقط است.
2)ممکن است برخی بگویند افراد دیگر نیز نقل کرده اند.پس ما در مقام انصاف قبول میکنیم.
اما معیار پذیرش احادیث را که قرآن است بررسی میکنیم ببینیم درباره ی ارث گذاشتن چیزی بیان شده یا خیر؟
در قرآن در آیات بسیاری خداوند هم حضرت داوود را پیامبر معرفی میکندو هم حضرت سلیمان را.
در سوره ی 27 آیه ی 16 چنین میفرماید:
وَوَرِثَ سُلَیْمَانُ دَاوُودَ وَقَالَ یَا أَیُّهَا النَّاسُ عُلِّمْنَا مَنطِقَ الطَّیْرِ وَأُوتِینَا مِن کُلِّ شَیْءٍ إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْفَضْلُ الْمُبِینُ
یعنی داوود از سلیمان ارث برد...حضرت سلیمان به فرزندش ارث داد.
حال کدام را بپذیریم؟
آیه ی قرآن را و یا حدیث مجعول ابوبکر را؟
3)فرض کنید 10 خانه دارید.در زمان حیاتتان 1 خانه را به دخترتان مییدهید.سپس خدای نکرده بعد از مدتی فوت میکنید.حالا چند خانه بر ارث میگذارید؟
معلوم است 9 تا نه ده تا.چرا؟
چون یکی را در زمان حیات به دخترتان بخشیدید و اصلا ارث محسوب نمیشود.
تاریخ شهادت میدهد که بعد از فتح قلعه ی خیبر پیامبر فدک را به حضرت زهرا بخشید.یعنی در زمان حیاتشان.
4)ام ایمن(یا ام سلمه.اشتباه از بنده است)بعد از قصب فدک پیش ابوبکر میرود.از اقرار میگیرد سه بار که آیا شنیدی که پیامبر فرمودند ام ایمن(یا ام سلمه)زنی از زنان بهشت است؟جواب میدهد بله.از پیامبر شنیده ام.سپس میگوید آیا ممکن است زنی که پیامبر در حقش فرمود بهشتی است دروغ بگوید؟ابوبکر گفت نه امکان ندارد.
سپس گفت حالا شهادت میدهم که فدک از آن حضرت زهرا است.
هدف ابوبکر از قصب فدک چه بوده؟
شاید یکی از دلایلی که ابوبکر را به این کار وا داشته این بود که میترسید حضرا از این کار فقرا را احسان کند(زیرا باغ بزرگی بود)و محبوبیتش نزد مردم کم شود..